10 przykazań dla kierowcy skutera – kodeks miejskiego motorowerzysty (zdroworozsądkowy)
– obserwacje po 6 latach na skuterze (jednocześnie jestem/bywam kierowcą, rowerzystą i pieszym)
10 przykazań dla kierowcy skutera
- Pozdrów kolegę z jednośladu stojącego obok na światłach – jest nas mało i będzie milej,
- Jesteś śmiały i wjeżdżasz miedzy dwa szpalery samochodów, kiedy one stoją (lub poruszają się nie szybciej niż 15 k/h) – kiedy jadą szybciej jesteś ostrożny i jedziesz grzecznie za nimi,
- Kiedy jedziesz miedzy dwoma szpalerami samochodów dojeżdżając np. do czerwonych świateł (czegoś, co samochody zatrzymało) – to pomiędzy autem stojącym, jako pierwsze a drugim stojącym skręcasz i dojeżdżasz do krawężnika ustawiając się przed lub na wysokości pierwszego auta. W ten sposób nie ryzykujesz, że po zmianie świateł znajdziesz się pomiędzy dwoma szybko poruszającymi się szpalerami samochodów (i nie denerwujesz kierowcy pierwszego auta stając przed nim i blokując mu możliwość szybkiego startu – niebezpieczne jest dla ciebie, jeżeli będzie chciał szybko wystartować i omijać motorower),
- Uważaj na boczne uliczki, kiedy wymijasz szpaler stojących lub wolno jadących samochodów. Kierowcy często wpuszczają samochody wyjeżdżające z podporządkowanych ulic i nagle przed szybko jadącym jednośladem może pojawić się auto zajeżdżające mu drogę i włączające się do ruchu (bardzo niebezpieczne),
- Kiedy zatrzymujesz się na światłach a przed tobą jest już stojące na światłach auto nigdy nie ustawiasz się bezpośrednio za nim – stajesz tuż przy krawężniku najlepiej obok stojącego auta (pomiędzy nim a krawężnikiem) – w ten sposób minimalizujesz ryzyko, że nadjeżdżający pojazd uderzy cię od tyłu (popularny rodzaj miejskiej stłuczki),
- Zawsze, pamiętasz, że najmniejszy wpływ masz na to co dzieje się za tobą – bacznie obserwujesz, co dzieje się przed tobą i po bokach (możesz zareagować na niebezpieczeństwo) ale masz minimalny wpływ na to co zrobi pojazd jadący za tobą wiec (co najmniej) dobrze sygnalizujesz planowane manewry,
- Zwalniasz przed planowanym zakrętem a nie w trakcie wykonywania zakrętu – w ten sposób wykonasz manewr bezpiecznie – inaczej ryzykujesz upadek z powodu nadmiernej prędkości, zabrudzeń na jezdni, śliskiej jezdni, torów tramwajowych itp. (kiedy upadasz a za tobą jedzie samochód nie jest dobrze),
- Niemal każdy rodzaj nawierzchni, inny niż suchy asfalt jest niebezpieczny – nawet drobne zanieczyszczenia są niebezpieczne wiec wzmagasz czujność i zwalniasz na kiepskiej nawierzchni (czasami niebezpieczne bywają nawet pasy namalowane świeżą grubą farbą – szczególnie, kiedy są mokre),
- Kiedy jezdnia blisko krawężnika jest brudna lub nadmiernie nierówna jedziesz dalej od krawędzi jezdni (już na równym, czystym),
- Nigdy nie ścigasz się z samochodami – bywają „ambitni” kierowcy, którzy nie pozwolą ci się wyprzedzić – stanowią dla Ciebie wielkie zagrożenia – unikasz takich kierowców,
- Nie denerwuj kierowców, bo nie warto – jesteś mniejszy, wolniejszy i bez ochrony w postaci karoserii a poza tym sam kiedyś będziesz kierował samochodem,
Zapraszam do rozbudowy powyższych zasad. Kto ma ciekawe propozycje?
Doradztwo Biznesowe – Resulto: Biznes Plany, Wyceny, Dotacje
tel.: +48 783 366 476, e-mail: poczta@resulto.pl