Analiza PEST jest jedną z podstawowych i najważniejszych metod badania makrootoczenia organizacji (oprócz analizy Pięciu Sił Portera i SWOT). PEST – czyli obszary, na które dzielimy otoczenie, by łatwo je zbadać:
- Political, Economic, Sociocultural, Technological.
Niniejszy artykuł traktuje m.in. o zaletach i procedurze przeprowadzania analizy PEST.
⇒ Znajdź odpowiednią dotacje dla siebie i firmy (tabelka) ⇐
.
Zalety analizy PEST
Dzięki przeprowadzeniu analizy PEST:
- dostrzeżesz zagrożenia oraz możliwości biznesowe,
- zidentyfikujesz kierunek zmian w środowisku biznesowym,
- unikniesz startowania z projektami, które mogą napotkać potencjalne problemy,
- uwolnisz się od nieuświadomionych zagrożeń związanych z wejściem na nowy rynek,
- określisz obiektywny obraz przyszłego środowiska pracy.
Jak napisać skuteczny biznes plan?
Krok 1
Pierwszym, kluczowym etapem analizy strategicznej PEST jest wyróżnienie istotnych czynników dotyczących poszczególnych segmentów otoczenia.
W praktyce sprowadza się to do wypisania takich czynników danego segmentu, które znacząco wpływają lub mogą wpłynąć na działalność przedsiębiorstwa.
- Czynniki polityczne
- Jaka jest polityka obecnego rządu? Kiedy będą przeprowadzane wybory samorządowe i parlamentarne? Kto ma największe szanse na przejęcie władzy? Jak może się zmienić rząd? Jakie są poglądy kandydatów na temat polityki gospodarczej i polityki dotyczącej prowadzenia działalności?
- W jakim stopniu rozwinięte są prawa własności? Jak rozwinięte jest zjawisko korupcji i przestępczości zorganizowanej? Jak może się to zmienić i wpłynąć na twoje przedsiębiorstwo?
- Jakie przepisy prawne lub podatkowe oczekują na zmiany – które z nich mogą wpłynąć pozytywnie lub negatywnie na firmę?
- Jakie jest podejście rządu do polityki korporacyjnej? Jaki ma to wpływ i jak może się to zmienić?
- Czy są jakieś inne czynniki polityczne lub prawne, które prawdopodobnie się zmienią?
- Czynniki ekonomiczne
- Jak wygląda obecnie koniunktura gospodarcza? Czy prognozowany jest wzrost, stagnacja czy spadek?
- Czy kursy kluczowych walut są stabilne?
- Jaki jest poziom dochodów potencjalnego klienta? Nastąpił spadek czy wzrost – jak to może się zmienić w ciągu najbliższych lat?
- Jaka jest stopa bezrobocia i aktualny poziom inflacji?
- Czy łatwo będzie wyszkolić lub zatrudnić wykwalifikowaną siłę roboczą?
- Czy konsumenci i firmy mają łatwy dostęp do kredytów?
- Jak globalizacja wpływa na środowisko gospodarcze?
- Czy są jakieś inne czynniki ekonomiczne, które należy wziąć pod uwagę?
- Czynniki kulturowo-społeczne
- Jak wygląda struktura płci i wieku i jaki to ma wpływ na twoje przedsiębiorstwo? Jak struktura może się zmienić? Jak zmiany pokoleniowe mogą wpłynąć na to, co robisz?
- Jaki jest poziom Twoich osobistych relacji, zdrowia, wykształcenia i dyspozycyjności? Jak to się może zmienić i jaki ma wpływ?
- Jakie są trendy na rynku w zatrudnianiu i postawy wobec pracy dla różnych grup wiekowych i płci?
- Jakie postawy, przekonania religijne i styl życia społeczeństwa mogą wpływać na Twój biznes? Czy ostanie lub przyszłe zmiany mogą mieć wpływ na firmę?
- Jakie są preferencje zakupowe potencjalnych klientów?
- Czy są jakieś inne czynniki kulturowo-społeczne, które mogą wprowadzić zmiany w Twojej firmie?
- Czynniki technologiczne
- Jakie są nowe technologie, które istotnie mogą wpłynąć na branżę lub których ty możesz użyć? Czy konkurencja ma do nich dostęp?
- Na jakich dziedzinach instytucje badawcze koncentrują swoje badania? Czy jest w nich coś, z czego możesz skorzystać? Jak to wpłynie na twoją działalność?
- Czy są jakieś inne czynniki technologiczne, które należy wziąć pod uwagę?
Analiza PEST mimo częstego stosowania rzadko doprowadzana jest do końca i w pełni wykorzystywana do formułowania lub modyfikowania założeń strategii. Niejednokrotnie ogranicza się ją do dość ogólnego wyliczenia czynników, co jest ważne, ale niewystarczające.
Krok 2
Kolejnym etapem jest ustalenie wpływu każdego z czynników na funkcjonowanie organizacji.
Oceniamy siłę i prawdopodobieństwo oddziaływania każdego z czynników na nasze przedsięwzięcie i na tej podstawie szacujemy jego wpływ.
Krok 3
Ostatni etap to określenie relacji między organizacją a makrootoczeniem – zestawienie danego czynnika z tym, jak wpływa lub może wpłynąć na działalność organizacji.
Ocena jakie skutki mogą wywołać oszacowywane czynniki w organizacji, co jest pomocne przy opracowaniu prognoz rozwojowych oraz określaniu misji i celów organizacji.
.
Podsumowanie
Analiza strategiczna ma charakter interdyscyplinarny, uwzględnia różne aspekty funkcjonowania organizacji i jej otoczenia. Jeśli brak ci wiedzy na temat metod i narzędzi analizy strategicznej skorzystaj z pomocy analityka, zapraszamy do . Planując analizy, każdorazowo należy zastanowić się, jakie informacje będą nam potrzebne. Nie stosujmy zawsze tego samego zestawu metod i narzędzi analitycznych.
.
- Uwzględnienie szerokiego spektrum analiz nie oznacza, że wszystkie powinniśmy wykonać. Wybierzmy tylko te, których wnioski rzeczywiście wykorzystamy.
- Pamiętajmy, iż ważnymi analizami są także:
- badanie beneficjentów i klientów (badanie profilu, potrzeb, preferencji)
- analizy finansowe (bilansu i rachunku wyników, kosztów, przychodów, efektywności)
- analiza konkurencji.
.
Zapraszamy do skorzystania z usług Resulto – Opracowujemy wnioski o dofinansowanie, biznes plany oraz przeprowadzamy audyt możliwości dotacyjnych. Zapytaj o naszą ofertę: tel.: +48 783 366 476, e-mail: poczta@resulto.pl
Wszelkie prawa do artykułu posiada Resulto Sp. z o.o. Kopiowanie i wykorzystanie fragmentów tekstu dozwolone jedynie pod warunkiem podania źródła.