Największą odpowiedzialność za strategię ponoszą szefowie firm, ale w dzisiejszych czasach mają oni na nią coraz mniej czasu. W rezultacie czego zatrudniają „Dyrektorów ds. strategii” (ang. Chief Strategy Officer – CSO), których głównymi zadaniami jest kreowanie, objaśnianie i realizowanie strategicznych inicjatyw wraz z utrwalaniem ich wpływu na funkcjonowanie firmy.
Zakres obowiązków
- dyrektor ds. strategii kieruje programami rozwoju, zorientowanymi na wsparcie konkurencyjności kompanii i podwyższenie jej dochodu,
- wspólnie z generalnym dyrektorem i akcjonariuszami opracowuje strategię biznesu na okres średnio i długoterminowy,
- tworzy ofertę nowych projektów i składa budżet dla ich realizacji, spełnia kontrolę, kieruje badaniami, współpracuje z marketingowcami i analitykami firmy, ocenia wyniki ich prac,
- poza tym, wyznacza i likwiduje słabe miejsca w działalności firmy, znajduje nowe możliwości dla rozwoju biznesu,
- wspólnie z fachowcami z działu PR organizuje komunikację między oddziałami, udostępnia główne strategiczne cele współpracownikom,
- wyznacza kierunki nawiązywania zewnętrznych kontaktów kompanii odpowiednio do strategii firmy, na przykład z instytucjami państwowymi.
Czytaj więcej o opracowywaniu strategii przedsiębiorstwa.
Dyrektor ds. strategii powinien:
- najpierw sam zrozumieć strategię, a potem ją objaśnić wszystkim jednostkom,
- doprowadzić do niezwłocznych zmian,
- być siłą napędową procesów decyzyjnych dla utrwalania zmian organizacyjnych.
Dyrektor ds. strategii
Odpowiada za rozwój biznesu, restrukturyzację i zamknięcie najmniej dochodowych projektów kompanii, proponuje właścicielom perspektywiczne kierunki rozwoju biznesu. W różnych organizacjach stanowisko to może nazywać się jako: dyrektor ds. strategii i rozwoju, doradca/zastępca generalnego dyrektora, dyrektor ds. planowania strategicznego.
Małe firmy 5 razy rzadziej zatrudniają/poszukują dyrektorów ds. strategii, niż firmy duże. Jeśli w firmie nie ma danego stanowiska, to tą funkcję wykonuje sam właściciel, generalny dyrektor czy doradcza organizacja, która zajmuje się outsourcingiem obowiązków dyrektora ds. strategii. W ostatnim czasie duże firmy szukają dobrej jakości fachowców pośród cudzoziemskich top-managerów albo „ojczystych” kierowników z doświadczeniem w międzynarodowych korporacjach.
Proces budowy strategii jest zwykle dużym pozytywnym impulsem dla organizacji.
Eksperci Resulto pomagają wydobyć z menadżerów i pracowników Klienta to, co w nich najcenniejsze.
Zapraszamy do korzystania z naszych usług
Pomagamy w podejmowaniu racjonalnych decyzji inwestycyjnych i opracowywaniu biznes planów oraz wniosków dotacyjnych. Zapytaj o naszą ofertę: tel.: +48 783 366 476, e-mail: poczta@resulto.pl
Wszelkie prawa do artykułu posiada Resulto Sp. z o.o. Kopiowanie i wykorzystanie fragmentów tekstu dozwolone jedynie pod warunkiem podania źródła.