Wycena firmy jest zespołem procedur, analiz i ocen, które prowadzą do ustalenia wartości przedsiębiorstwa wg stanu na określony moment czasowy. Procedurę wyceny firmy zwykle kończy opracowanie raportu.
Wycena firmy
Zapoznaj się z ofertą wyceny firmy
Zapoznaj się z ofertą wyceny znaku towarowego
Raport „Wycena Przedsiębiorstwa” jest dokumentem, który powstaje po przeprowadzeniu dogłębnej analizy obecnej i prognozowanej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa. Zawiera wiele elementów charakterystycznych dla Biznes Planu, ale rozbudowany jest o część, w ramach której określana jest wartość firmy. Podmiot traktujemy jako dobro, które ma określoną wartość, a oszacowanie tej wartości wymaga analitycznego podejścia.
Metody zastosowane do wyceny firmy mogą być różne, a wybór konkretnej metody zależy od wielu czynników. Najczęściej stosowana metoda wyceny przedsiębiorstwa, dokonywana w oparciu o wartość zdyskontowanych przepływów pieniężnych, zakłada, że wartość biznesu zależy od korzyści finansowych, jakie przyniesie on właścicielowi w przyszłości (wycena DCF). Wartość przedsiębiorstwa, w takim ujęciu, stanowi zaktualizowana na moment wyceny suma przewidywanych dochodów finansowych.
Czytaj więcej o pisaniu wniosków dotacyjnych i aktualnych naborach.
Wycena firmy jest przeprowadzana zarówno dla ustabilizowanych, dużych organizacji, jak i początkujących, przedsięwzięć biznesowych typu start-up.
Wyceny firmy dokonuje się zwykle, kiedy należy
- ustalić cenę kupna-sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego części
- ustalić cenę nowych udziałów lub akcji
- określić wysokość czynszu za dzierżawę zorganizowanej części mienia, lub
- rozstrzygnąć o zasadności kontynuowania biznesu w obecnej formie wobec dostępnych, innych alternatyw postępowania (likwidacja, sprzedaż, zmiana branży itp.)
Zasadność dokonania wyceny firmy pojawia się również przy okazji
- zmiany formy prawnej działalności przedsiębiorstwa
- rozliczeń pomiędzy spadkobiercami
- pisania testamentu
- wstąpienia (wystąpienia) wspólnika do/ze spółki
- w związku z wewnętrznymi nieporozumieniami lub rozliczeniami
- łączenia się przedsiębiorstw
Odbiorcami wyceny firmy są zwykle: fundusze typu venture capital i seed capital, inwestorzy instytucjonalni, inwestorzy indywidualni (typu anioł biznesu), dotychczasowi udziałowcy.
Do przeprowadzenia profesjonalnej wyceny firmy angażuje się specjalistów, zwykle: analityków finansowych, prawników, doradców podatkowych, rzeczoznawców majątkowych, specjalistów branżowych, itp.
Metodyka wyceny DCF
Wartość przedsiębiorstwa metodą DCF obliczono według wzoru:
………………..CF1 CF2 CF3 CFt RV
W = CF0 + —— + —— + —— + . . . . + —— + ——
………………..1 + r (1 + r)2 (1 + r)3 (1 + r)t (1 + r)t
gdzie:
- W – wartość przedsiębiorstwa
- CF0 – wielkość środków pieniężnych na moment wyceny
- CF1 – wartość przepływu gotówki w pierwszym okresie od momentu wyceny
- t – długość okresu prognozy
- r – stopa dyskontowa
- RV – wartość rezydualna
Przedstawiony wzór pokazuje, że wartość dochodowa liczona metodą DCF jest sumą trzech wielkości
- wartości gotówki, będącej w dyspozycji przedsiębiorstwa w momencie dokonywania wyceny,
- zaktualizowanych wartości przepływów gotówki (cash flow) z działalności przedsiębiorstwa w założonym okresie w przyszłości (lata od 1 do t),
- zaktualizowanej wartości rezydualnej, czyli najogólniej mówiąc wartości przedsiębiorstwa na koniec momentu projekcji cash flow.
Wartość rezydualną określono według wzoru:
……………..(1 + q) CFt
RV = ———————–
………………..r – q
gdzie:
- RV – wartość rezydualna,
- CFt – wartość przepływu gotówki w ostatnim roku prognozy,
- r – stopa dyskontowa,
- q – poziom stałego wzrostu cash flow w kolejnych latach po ostatnim roku prognozy.
Wartość rezydualną wylicza się przy założeniu, że cash flow po okresie prognozy będzie wzrastał o x% rocznie (q = x%). Wzrost ten jest zwykle znacznie mniej dynamiczny niż w okresie prognozy, co wynika z ostrożności wyceny i przekłada się na stosunkowo niewielkie wzrosty przychodów i kosztów po ostatnim roku prognozy.
Pomagamy w podejmowaniu racjonalnych decyzji inwestycyjnych, wyceniamy przedsiębiorstwa i pomagamy w opracowaniu wniosków dotacyjnych. Zapytaj o naszą ofertę: tel.: +48 783 366 476, e-mail: poczta@resulto.pl
Wszelkie prawa do artykułu posiada Resulto Sp. z o.o. Kopiowanie i wykorzystanie fragmentów tekstu dozwolone jedynie pod warunkiem podania źródła.