Dotacje na promocję eksportu – Go to Brand
Rozwój firmy poprzez rozszerzenie jej rynków zbytu, w tym wejście na rynki zagraniczne (internacjonalizacja) to często dobra strategia rozwoju. Sposobem na ograniczenie kosztów ekspansji jest uzyskanie dofinansowania np. do udziału w zagranicznych imprezach targowych i misjach zagranicznych, na gadżety, na reklamę itp. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) realizuje projekt „Go to Brand” Działanie 3.3 Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Jest to szansa na pozyskanie dofinansowania na zwiększenie rozpoznawalności za granicą.
01.03.2018 ogłoszony został właśnie konkurs na dofinansowanie projektów w ramach poddziałania 3.3.3: Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand, a przyjmowanie wniosków rozpocznie się 04.04.2018 i potrwa do 08.05.2018.
Go to brand wspiera promocję marek produktowych (zarówno wyrobów, jak i usług), które mają szansę stać się rozpoznawalne na rynkach zagranicznych. Jako przedsiębiorca możesz dostać nawet 850 tysięcy złotych na udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych. W ramach dofinansowania sfinansujesz też koszty doradcy biznesowego, który doradzi Ci jak promować twoją firmę za granicą.
Dowiedz się więcej o pisaniu wniosku o dofinansowanie i aktualnych naborach.
Czytaj o 1.1.1 – Szybka ścieżka dla MSP – opracowanie nowych produktów, usług, technologii
Czytaj o 1.1.1 – Szybka ścieżka dla dużych firm – opracowanie nowych produktów, usług, technologii
Czytaj o 2.1 – Tworzenie i rozwój infrastruktury B+R
Czytaj o 3.2.1 – Badania na rynek – wdrożenie nowych produktów i usług
Czytaj o 3.2.2 – Kredyt technologiczny na innowacje technologiczne
Rodzaje podmiotów mogących ubiegać się o dofinansowanie
Przedsiębiorcy:
- prowadzący działalność gospodarczą na terytorium RP
- posiadający status MSP
- niepodlegający wykluczeniu z ubiegania się o wsparcie
- prowadzący działalność gospodarczą określoną w programie promocji
- posiadający produkt konkurencyjny względem produktów z tej samej branży występujących na rynku międzynarodowym
- premiowani:
- prowadzący działalność eksportową w okresie 2 ostatnich lat;
- prowadzący działalność B+R lub wdrażający wyniki prac B+R w okresie 3 ostatnich lat;
- posiadający produkt cechujący się wysokim stopniem nasycenia wiedzą (klasyfikacja EUROSTAT – na podstawie rodzajów działalności).
Rodzaje projektów podlegających dofinansowaniu
W ramach poddziałania 3.3.3 PO IR dofinansowanie mogą otrzymać przedsiębiorcy realizujący projekty dotyczące uczestnictwa w działaniach objętych programem promocji o charakterze ogólnym na wskazanych rynkach perspektywicznych i/lub uczestnictwa w działaniach promocyjnych przewidzianych w branżowych programach promocji, w celu promowania marek produktowych (wyrobów/usług), które mają szansę stać się markami rozpoznawalnymi na rynkach zagranicznych oraz promowania Marki Polskiej Gospodarki.
Kwota środków przeznaczona na dofinansowanie projektów:
- zlokalizowanych w województwie mazowieckim wynosi 30 000 000 zł;
- zlokalizowanych w województwach innych niż mazowieckie wynosi 120 000 000 zł.
Maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu w przypadku:
- jednego programu promocji o charakterze ogólnym na wskazanych rynkach perspektywicznych wynosi 500 000 zł,
- co najmniej dwóch programów promocji o charakterze ogólnym na wskazanych rynkach perspektywicznych wynosi 1 000 000 zł,
- branżowego programu promocji wynosi 1 000 000 zł,
- branżowego programu promocji i co najmniej jednego programu promocji o charakterze ogólnym na wskazanych rynkach perspektywicznych wynosi 1 000 000 zł.
Maksymalna intensywność dofinansowania wynosi:
- w przypadku wyboru przez wnioskodawcę formy dofinansowania w postaci pomocy publicznej na sfinansowanie kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego – do 50% wartości kosztów kwalifikowalnych;
- w przypadku wyboru przez wnioskodawcę formy dofinansowania w postaci pomocy publicznej na sfinansowanie kosztów wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego oraz pomocy de minimis na sfinansowanie pozostałych kosztów projektu – do 50% wartości kosztów kwalifikowalnych;
- w przypadku wyboru przez wnioskodawcę formy dofinansowania w postaci tylko pomocy de minimis w zakresie kosztów projektu:
- do 60% – dla średniego przedsiębiorcy;
- do 75% – dla małego przedsiębiorcy;
- do 80% – dla mikroprzedsiębiorcy z województwa mazowieckiego;
- do 85% – dla pozostałych mikroprzedsiębiorców.
Rodzaje kosztów kwalifikujących się do dofinansowania
- koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa MŚP w danych targach lub danej wystawie,
- koszty usługi doradczej dotyczącej umiędzynarodowienia przedsiębiorcy,
- koszty szkolenia w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy,
- koszty podróży służbowych pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych lub programie wspierającym rozwój na rynkach zagranicznych w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
- koszty transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach i misjach gospodarczych,
- koszty rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego,
- koszty reklamy w mediach targowych,
- koszty udziału w seminariach, kongresach i konferencjach,
- koszty organizacji pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej,
- koszty informacyjno-promocyjne projektu.
Działania promocyjne – targi
Udział w targach – elementy składowe:
- działania związane z organizacją i przeprowadzeniem udziału wnioskodawcy w targach w charakterze wystawcy
- organizacja i udział w spotkaniach z kontrahentami lub potencjalnymi kontrahentami, w tym w spotkaniach B2B i spotkaniach matchmakingowych
- organizacja dla kontrahentów lub potencjalnych kontrahentów pokazów, prezentacji i degustacji produktów.
Działania promocyjne – wyjazdowe misje gospodarcze
Udział w misjach – elementy składowe:
- organizacja i udział w spotkaniach z kontrahentami, w tym w spotkaniach B2B i spotkaniach matchmakingowych
- wizyty w przedsiębiorstwach kontrahentów
- wizyty w roli zwiedzającego na imprezach targowo-wystawienniczych
- organizacja dla kontrahentów pokazów, prezentacji i degustacji produktów
- organizacja i udział w spotkaniach z przedstawicielami instytucji i organizacji branżowych
- organizacja i udział w spotkaniach z dziennikarzami.
Działania promocyjne – przyjazdowe misje gospodarcze
Organizacja misji – elementy składowe:
- organizacja dla uczestników misji przyjazdowej pokazów, prezentacji i degustacji produktów
- organizacja i przeprowadzenie wizyt w przedsiębiorstwie wnioskodawcy dla uczestników misji przyjazdowej
- organizacja i przeprowadzenie wizyt studyjnych dla dealerów, kontrahentów lub dziennikarzy.
Działania promocyjne – seminaria, kongresy, konferencje
Udział w seminariach, kongresach i konferencjach – elementy składowe:
- działania związane z organizacją i przeprowadzeniem udziału wnioskodawcy w seminarium, kongresie lub konferencji
- organizacja i udział w spotkaniach z kontrahentami lub potencjalnymi kontrahentami, w tym w spotkaniach B2B i spotkaniach matchmakingowych
- organizacja dla kontrahentów lub potencjalnych kontrahentów pokazów, prezentacji i degustacji produktów.
Kryteria wyboru projektów
Każdy wniosek o dotację przechodzi zazwyczaj dwa stopnie oceny: formalną i merytoryczną. Pozytywna ocena wniosku otwiera drogę do uzyskania wsparcia z Funduszy Europejskich. Ocena wniosków dokonywana jest według kryteriów wyboru projektów – to konkurs i żeby wygrać trzeba zdobywać punkty. Poniżej te ważniejsze kryteria:
- Kwalifikowalność wnioskodawcy w ramach poddziałania (punktacja: 0 lub 1).
- Przedmiot projektu nie dotyczy rodzajów działalności wykluczonych z możliwości uzyskania wsparcia (punktacja: 0 lub 1).
- Projekt dotyczy marki produktowej wnioskodawcy i spełnia warunki określone w wybranym programie promocji (punktacja: 0 lub 1).
- Wydatki w ramach projektu są uzasadnione i racjonalne z punktu widzenia zakresu i celu projektu oraz zgodne z obowiązującymi limitami (punktacja: 0 lub 1).
- Wskaźniki projektu są obiektywnie weryfikowalne i odzwierciedlają założone cele projektu (punktacja: 0 lub 1).
- Projekt jest zgodny z zasadami horyzontalnymi (punktacja: 0 lub 1).
- Wnioskodawca na dzień składania wniosku o dofinansowanie prowadzi działalność eksportową, w tym uzyskuje przychody z eksportu produktu będącego przedmiotem eksportu (punktacja: 0 lub 1 lub 2).
- Produkt będący przedmiotem eksportu jest wytwarzany na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (punktacja: 0 lub 1 lub 2).
W trakcie oceny projekt może uzyskać maksymalnie 10 punktów.
Branżowe programy promocji
- Biotechnologia i farmaceutyka obowiązuje od 21.02.18
- Budowa i wykańczanie budowli obowiązuje od 21.02.18
- Części samochodowe i lotnicze obowiązuje od 21.02.18
- IT_ICT obowiązuje od 27.02.18
- Jachty i łodzie obowiązuje od 21.02.18
- Kosmetyki obowiązuje od 21.02.18
- Maszyny i urządzenia obowiązuje od 21.02.18
- Meble obowiązuje od 21.02.18
- Moda polska obowiązuje od 21.02.18
- Polskie specjalności żywnościowe obowiązuje od 21.02.18
- Sektor usług prozdrowotnych obowiązuje od 21.02.18
- Sprzęt medyczny obowiązuje od 21.02.18
Należy mieć na uwadze, że im więcej jest czasu na opracowanie wniosku dotacyjnego tym jest on lepszy i daje większe szanse nie tylko na pozyskanie dotacji, ale i na bezproblemowe zrealizowanie projektu. Nie należy zostawiać tematu na ostatnią chwilę. .
Pomagamy w przygotowaniu wycen i analiz, w opracowywaniu wniosków o dofinansowanie unijne oraz pisaniu biznes planów. Przeprowadzamy również audyt możliwości dotacyjnych. Zapoznaj się z naszą ofertą i skontaktuj w celu ustalenia szczegółów współpracy: tel.: +48 783 366 476, e-mail: poczta@resulto.pl