Czy strategia innowacji zwiększy szansę na pozyskanie dofinansowania w latach 2015-2020? W perspektywie 2007-2013, dodatkowe punkty można było otrzymać m.in. za posiadanie opinii o innowacyjności. Mimo, że opinie był wydawane wręcz hurtowo, Polska wciąż zajmuje jedną z ostatnich pozycji w rankingu innowacyjności państw UE. Z tego względu na kolejne lata zwiększą się wydatki publiczne na badania i rozwój z obecnych 0,9% PKB, do 1,7% PKB. Czy to pomoże? Przekonamy się za kilka lat. Jednak w nowych naborach w latach 2014-2020, ważnym argumentem, przybliżającym do pozyskania dofinansowania, mogą być strategie innowacji – dodatkowe punkty będą przyznawane za posiadanie strategii innowacji – zarządzania innowacjami.
Definicja strategia innowacji.
Jak zwiększyć szanse na pozyskanie dofinansowania?
Strategię wdrożenia innowacji w praktyce gospodarczej należy rozpatrywać jako element szerszego opracowania, którym najczęściej jest strategia rozwoju biznesu. W kontekście opracowywania wniosku dotacyjnego, strategia innowacji stanowi ważny element oceny, szczególnie jeśli porusza istotny temat w aktualnej perspektywie rozwoju.
Nowa perspektywa dotacyjna 2015-2020, ukierunkowana jest na podnoszenie innowacyjności krajowych MŚP – warto więc zwrócić uwagę na innowacyjne aspekty przedsięwzięcia.
Czytaj więcej o pisaniu wniosku o dofinansowanie i aktualnych naborach.
Przykładowy zakres opracowania dotyczącego strategii wdrażania innowacji
- Uzasadnienie – należy zawrzeć tu ogólne uzasadnienie dla wdrażania innowacyjnego rozwiązania oraz opis problemu jaki ma zaspokoić innowacja, przyczyny występowania tych problemów skalę ich występowania i konsekwencje ich istnienia.
- Cel wprowadzenia innowacji – powinien być zgodny z wymaganiami naborów dotacyjnych, należy dokładnie opisać: docelowy stan po wprowadzeniu innowacji oraz sposób weryfikacji efektów innowacji,
- Opis innowacji, w tym produktu finalnego – tutaj powinien pojawić się szczegółowy opis innowacji, który odpowie na następujące pytania: na czym bazuje innowacja, komu ma służyć, jakie warunki należy spełnić aby innowacja w pełni zafunkcjonowała, jakie element jej wprowadzenie obejmie i jakie przyniesie efekty,
-
Plan działań w procesie testowania produktu finalnego – należy wskazać w jaki sposób opracowana innowacja będzie testowana, wskazać grupy użytkowników i odbiorców którzy wezmą udział w testowaniu, opis przebiegu testowania wraz z materiałami wykorzystanymi oraz przewidywany sposób monitorowania testów,
-
Sposób sprawdzenia, czy innowacja działa – trzeba przedstawić efekty zastosowania innowacji jakie mogą zostać uznane za wystarczające uzasadnienie dla jej stosowania na szerszą skalę, należy również zdefiniować: sposób realizacji oceny wyników testowania oraz jak zostanie przeprowadzona niezależna ocena produktu finalnego,
-
Strategia upowszechniania innowacji – należy przedstawić: plan upowszechnienia innowacji, grupy docelowe działań upowszechniających oraz charakterystykę tych działań,
-
Strategia włączania do głównego nurtu gospodarczego – należy przedstawić do jakich grup skierowane będą działania włączające, jaki jest cel tych działań oraz plan i charakterystyka wraz ze wskazaniem w jakiej fazie wdrażania projektu działania te będą realizowane,
- Kamienie milowe – należy wskazać kluczowe kroki i etapu realizacji projektu jak np. rozpoczęcie czy zakończenie testowania,
- Analiza ryzyka – analiza ryzyka powinna pomóc w ocenie zagrożeń, które mogą się pojawić na etapie testowania i upowszechniania innowacji. Sekcja powinna się składać z: rozpoznania potencjalnych zagrożeń, oszacowania prawdopodobieństwa ich wystąpienia, oszacowania wpływu tego ryzyka na realizacją projektu oraz zidentyfikowania najważniejszych zagrożeń wraz ze sposobem ich ograniczenia.
Źródło: pokl.wup.torun.pl/pokl/images/stories/!konkursy/dokumentacja/innowacyjne/zalaczniki_2/9.17_minimalny_wzor_strategii_wdrazania_projektu_innowacyjnego_testujacego_wraz_z_instrukcja.pdf
Czytaj więcej o innowacyjności polskiej gospodarki.
Proces tworzenia strategii innowacji
Proces opracowania strategii wdrażania innowacji jest czasochłonny i dość skomplikowany, dla osób nie zajmującej się tym tematem regularnie.
Warto skontaktować się ze specjalistą, który pomoże w określeniu najważniejszych elementów (również tych na które najbardziej zwracana jest uwaga przy weryfikacji wniosku dotacyjnego). Zapraszamy do kontaktu.
Jak przygotować się do naborów oraz ile trwa przygotowanie i jak napisać wniosek o dofinansowanie?
Pomagamy w opracowaniu wniosku o dofinansowanie – zapraszamy do kontaktu.
Dodatkowo, aby odpowiednio przygotować się do ubiegania się o dofinansowanie, przedsiębiorcy powinni rozpocząć pracę nad projektem / wnioskiem o dofinansowanie, na kilka miesięcy wcześniej. Pierwsze konkursy dają największe szanse na uzyskanie dofinansowania ze względu na relatywnie małą liczbę zainteresowanych wnioskodawców – warto to wykorzystać i rozpocząć przygotowania już teraz – zapraszamy do zapoznania się z naszą usługą i kontaktu z Resulto w celu wsparcia Państwa biznesu.
Czytaj więcej o rozliczaniu dotacji unijnej.
Czytaj więcej o środkach unijnych dla Dolnego Śląska w latach 2014-2020.
Pomagamy w podejmowaniu racjonalnych decyzji inwestycyjnych. Opracowujemy wnioski o dofinansowanie oraz biznes plany. Zapytaj o naszą ofertę:
tel.: +48 783 366 476, e-mail: poczta@resulto.pl
Wszelkie prawa do artykułu posiada Resulto Sp. z o.o. Kopiowanie i wykorzystanie fragmentów tekstu dozwolone jedynie pod warunkiem podania źródła.