Go to Brand w branży IT oraz ICT
Ekspansja na rynki zagraniczne wiąże się z dużą inwestycją, na którą nie wszystkie firmy mogą sobie pozwolić. Problem dotyka głównie małych i średnich przedsiębiorstw. Z myślą o takich firmach zostały wprowadzone dotacje na wsparcie eksportu. Pozyskanie i mądre wydatkowanie środków z dotacji na eksport (internacjonalizację) może być wyjątkową szansą na nawiązanie relacji biznesowych z partnerami z wielu (nawet odległych) zakątków świata.
Jednym z programów, w ramach którego można pozyskać dotacje na eksport jest projekt „GotoBrand” działanie 3.3.3 Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
Czytaj więcej o pisaniu wniosku o dofinansowanie i aktualnych naborach.
Celem realizacji poddziałania 3.3.3 POIR – „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand” jest udzielenie wsparcia przedsiębiorcom uczestniczącym w branżowych programach promocji, w celu promowania polskich marek. Wsparcie jest ukierunkowane przede wszystkim na branże o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym oraz na wybrane priorytetowe rynki zagraniczne.
Dotacja Go To Brand przeznaczona jest dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą rozwinąć eksport oraz działają w jednej z dwunastu branż, tj.:
- Biotechnologia i farmaceutyka obowiązuje od 21.02.18
- Budowa i wykańczanie budowli obowiązuje od 21.02.18
- Części samochodowe i lotnicze obowiązuje od 21.02.18
- IT_ICT obowiązuje od 27.02.18
- Jachty i łodzie obowiązuje od 21.02.18
- Kosmetyki obowiązuje od 21.02.18
- Maszyny i urządzenia obowiązuje od 21.02.18
- Meble obowiązuje od 21.02.18
- Moda polska obowiązuje od 21.02.18
- Polskie specjalności żywnościowe obowiązuje od 21.02.18
- Sektor usług prozdrowotnych obowiązuje od 21.02.18
- Sprzęt medyczny obowiązuje od 21.02.18
Poniżej przedstawiamy (jako przykład) wymogi dotyczące programu promocji opracowane dla branży IT/ICT.
Adresaci programu promocji branży IT/ICT
Program skierowany jest do Mikro, Małych i Średnich przedsiębiorców promujących markę produktową przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w ramach przynajmniej jednej z poniższych kategorii działalności (PKD 2007):
- 26.1 – produkcja elektronicznych elementów i obwodów drukowanych
- 26.2 – produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych
- 26.3 – produkcja sprzętu
- 26.4 – produkcja elektronicznego sprzętu powszechnego użytku
- 26.8 – produkcja magnetycznych i optycznych niezapisanych nośników informacji
- 58.2 – działalność wydawnicza w zakresie oprogramowania
- 62.0 – działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana
- 63.1 – przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi.
Termin realizacji programu – 1 marca 2018 r. – 31 grudnia 2019 r.
Zasady udzielania wsparcia na udział w programie
Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o wsparcie finansowe na pokrycie części kosztów działań promocyjnych objętych programem zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych wykazanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lipca 2015 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (Dz. U. poz. 1027 z późn. zm.). Maksymalna łączna wartość wydatków kwalifikowanych, objętych wsparciem finansowym, nie może przekroczyć kwoty 1 mln zł.
Działania promocyjne przewidziane w programie promocji dla przedsiębiorców
-
Zakres obowiązkowych działań promocyjnych:
- Przedsiębiorca zobowiązany jest wybrać przynajmniej jeden z poniższych pozaunijnych rynków perspektywicznych, który będzie zgodny ze strategią ekspansji firmy: Brazylia, Japonia, Korea Południowa, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA), Iran, Izrael, Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA)
- Przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, zobowiązany jest do wzięcia udziału w charakterze wystawcy w przynajmniej czterech (4) działaniach targowych, o których mowa poniżej, przy czym przynajmniej dwa (2) z tych działań stanowić powinny imprezy targowe, w ramach których zostanie zorganizowane narodowe stoisko informacyjne
- Przedsiębiorca biorący udział w programie zobowiązany jest do zakupu przynajmniej jednej (1) usługi doradczej w zakresie przygotowania wejścia na rynki perspektywiczne
- Przedsiębiorca, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie powinien zarejestrować i zweryfikować swoją firmę na Portalu Promocji Eksportu
-
Zakres wymaganych rodzajów działań promocyjnych:
- Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość zakupu jednej (1) usługi szkoleniowej w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy na rynkach 8 perspektywicznych
- Przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, może wziąć udział w maksymalnie dwóch (2) grupowych wyjazdowych misjach gospodarczych, których celem jest rozpoznanie rynku, nawiązanie kontaktów biznesowych, wymiana doświadczeń, co doprowadzić powinno do nawiązania współpracy handlowej
- Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość organizacji indywidualnej misji gospodarczej do wskazanego przez przedsiębiorcę pozaunijnego rynku perspektywicznego
- Przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu może zorganizować maksymalnie 6 przyjazdowych misji gospodarczych (wizyt studyjnych) dla dealerów, kontrahentów oraz dziennikarzy bezpośrednio związanych z branżą IT/ICT, których celem jest prezentacja produktu oraz organizacja pokazu
-
Zakres uzupełniających rodzajów działań promocyjnych:
- Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość realizacji działań informacyjno – promocyjnych, w ramach których refundowane będą koszty:
- nabycia lub wytworzenia oraz instalacji elementów dekoracyjnych uwzględniających założenia wizualizacji Marki Polskiej Gospodarki tj. panelu promocyjnego MPG
- nabycia lub wytworzenia oraz dystrybucji materiałów informacyjno-promocyjnych takich jak gadżety, materiały drukowane np. foldery, ulotki, wizytówki
- przygotowania i prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych w mediach tradycyjnych, elektronicznych i cyfrowych
- przygotowania lub tłumaczenia strony internetowej wnioskodawcy
- produkcji i emisji spotów i filmów informacyjno-promocyjnych.
- Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość realizacji działań informacyjno – promocyjnych, w ramach których refundowane będą koszty: