Dotacja Go to Brand w branży meblarskiej
Ekspansja na rynki zagraniczne wiąże się z dużą inwestycją, na którą nie wszystkie firmy mogą sobie pozwolić. Problem dotyka głównie małych i średnich przedsiębiorstw. Z myślą o takich firmach zostały wprowadzone dotacje na wsparcie eksportu. Pozyskanie i mądre wydatkowanie środków z dotacji na eksport (internacjonalizację) może być wyjątkową szansą na nawiązanie relacji biznesowych z partnerami z wielu (nawet odległych) zakątków świata.
Jednym z programów, w ramach którego można pozyskać dotacje na eksport jest projekt „GotoBrand” działanie 3.3.3 Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
Czytaj więcej o pisaniu wniosku o dofinansowanie i aktualnych naborach.
Celem realizacji poddziałania 3.3.3 POIR – „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand” jest udzielenie wsparcia przedsiębiorcom uczestniczącym w branżowych programach promocji, w celu promowania polskich marek. Wsparcie jest ukierunkowane przede wszystkim na branże o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym oraz na wybrane priorytetowe rynki zagraniczne.
Dotacja Go To Brand przeznaczona jest dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą rozwinąć eksport oraz działają w jednej z dwunastu branż, tj.:
- Biotechnologia i farmaceutyka
- Budowa i wykańczanie budowli
- Części samochodowe i lotnicze
- IT_ICT
- Jachty i łodzie
- Kosmetyki
- Maszyny i urządzenia
- Meble
- Moda polska
- Polskie specjalności żywnościowe
- Sektor usług prozdrowotnych
- Sprzęt medyczny
Poniżej przedstawiamy (jako przykład) wymogi dotyczące programu promocji opracowane dla branży meblarskiej.
Adresaci programu promocji branży meblarskiej
Program skierowany jest do Mikro, Małych i Średnich przedsiębiorców promujących markę produktową przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w ramach przynajmniej jednej z poniższych kategorii działalności (PKD 2007):
- 31.0 – produkcja mebli
- 74.1 – działalność w zakresie specjalistycznego projektowania
Termin realizacji programu – 1 marca 2018 r. – 30 czerwiec 2019 r.
Zasady udzielania wsparcia na udział w programie
Przedsiębiorcy, mogą ubiegać się o wsparcie finansowe na pokrycie części kosztów działań promocyjnych, objętych programem zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych wykazanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lipca 2015 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (Dz. U. poz. 1027 z późn. zm.). Maksymalna łączna wartość wydatków kwalifikowanych, objętych wsparciem finansowym, nie może przekroczyć kwoty 1 mln zł.
Działania promocyjne przewidziane w programie promocji dla przedsiębiorców
-
Zakres obowiązkowych działań promocyjnych:
- Przedsiębiorca zobowiązany jest wybrać przynajmniej jeden (1) z poniższych pozaunijnych rynków perspektywicznych, który będzie zgodny ze strategią ekspansji firmy: Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA), Turcja, Rosja, Kazachstan, Indie
- Przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, zobowiązany jest do wzięcia udziału w charakterze wystawcy w przynajmniej czterech (4) wskazanych działaniach targowych, przy czym przynajmniej dwa (2) z tych działań stanowić powinny imprezy targowe, w ramach których zostanie zorganizowane narodowe stoisko informacyjne
- Przedsiębiorca biorący udział w programie zobowiązany jest do zakupu przynajmniej jednej (1) usługi doradczej w zakresie przygotowania wejścia na rynki perspektywiczne
- Przedsiębiorca, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie powinien zarejestrować i zweryfikować swoją firmę na portalu www.trade.gov.pl
-
Zakres wymaganych rodzajów działań promocyjnych:
- Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość zakupu jednej (1) usługi szkoleniowej w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy na rynkach perspektywicznych
- Przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, ma możliwość wzięcia udziału w grupowych, wyjazdowych misjach gospodarczych, których celem jest rozpoznanie rynku, nawiązanie kontaktów biznesowych, wymiana doświadczeń, co doprowadzić powinno do nawiązania współpracy handlowej
- Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość organizacji indywidualnej misji gospodarczej do wskazanego przez przedsiębiorcę pozaunijnego rynku perspektywicznego
- Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość wzięcia udziału w jednej (1) wyjazdowej misji gospodarczej do Indii oraz jednej (1) do Republiki Południowej Afryki z uwzględnieniem działań skierowanych do państw z regionu (Botswana, Namibia, Zimbabwe, Mozambik, Suazi i Lesotho) oraz jednej (1) do Afryki Północno – Zachodniej (w tym Maroko i Tunezja).
- Przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu może zorganizować maksymalnie sześć (6) przyjazdowych misji gospodarczych (wizyt studyjnych) dla dealerów, kontrahentów oraz dziennikarzy bezpośrednio związanych z branżą meblarską, których celem jest prezentacja produktu oraz organizacja pokazu.
-
Zakres uzupełniających rodzajów działań promocyjnych:
- Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość realizacji działań informacyjno–promocyjnych, w ramach których refundowane będą koszty:
- nabycia lub wytworzenia oraz instalacji elementów dekoracyjnych uwzględniających założenia wizualizacji Marki Polskiej Gospodarki tj. panelu promocyjnego MPG;
- nabycia lub wytworzenia oraz dystrybucji materiałów informacyjno-promocyjnych takich jak gadżety, materiały drukowane np. foldery, ulotki, wizytówki;
- przygotowania i prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych w mediach tradycyjnych, elektronicznych, cyfrowych;
- przygotowania lub tłumaczenia strony internetowej wnioskodawcy;
- produkcji i emisji spotów i filmów informacyjno-promocyjnych.
- Przedsiębiorca biorący udział w programie ma możliwość realizacji działań informacyjno–promocyjnych, w ramach których refundowane będą koszty: