Jak opracować i wdrożyć strategię rozwoju przedsiębiorstwa? Niniejszy artykuł opisuje procedurę budowania strategii rozwoju oraz praktyczne porady czego należy unikać w trakcie opracowywania strategii firmy.
Zapraszamy do lektury. Polecamy również pierwszą część artykułu o praktycznych poradach przy budowaniu i wdrażaniu strategii, w której opisaliśmy od czego należy rozpocząć opracowywanie strategii rozwoju firmy.
Strategia z Resulto
Opracowanie i wdrażanie strategii, to proces rozbudowany, czasochłonny i wymagający indywidualnego podejścia. Jednak przeprowadzony w sposób profesjonalny może przynieść bardzo pozytywne efekty dla przedsiębiorstwa.
Przykładowa oferta Resulto na opracowanie strategii.
Opracowanie i wdrażanie strategii – jak to zrobić i czego unikać? Praktyczne porady
Myśl strategicznie/przyszłościowo – znajdź czas na strategię
- Nie pozwól, by bieżące sprawy odrywały zbyt mocno od myślenia o strategii w trakcie jej opracowywania i wdrażania.
- Krótkie, częste i cykliczne spotkania strategiczne.
Definicja strategii przedsiębiorstwa.
Prace nad strategią – wysoki priorytet
- Bądź przygotowany do spotkań strategicznych i realizuj je zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem.
- Przydziel określoną liczbę godzin pracy nad strategią – by każdy wiedział o jej priorytecie.
Kontroluj różnice zdań w zarządzie
- Holistycznie spójrz na poglądy interesariuszy i wypracuj wspólną, spójną wizję dalszej działalności przedsiębiorstwa.
Zbuduj zespół strategiczny
- Zaproś do zespołu strategicznego kilku pracowników o wysokim potencjale, reprezentujących kluczowe obszary w przedsiębiorstwie.
Rozwijaj się
- Staraj się obiektywnie oceniać stan swojej wiedzy, korzystaj z pomocy zewnętrznych ekspertów i pracowników – nie buduj strategii samodzielnie.
- Pracuj z ludźmi, którzy przede wszystkim dobrze znają proces strategiczny.
- Czytaj uznane czasopisma biznesowe, wspieraj się literaturą, nieustannie szukaj inspiracji, nowe trendów, narzędzi strategicznych.
Korzyści wynikające z korzystania usług zewnętrznych konsultantów w budowaniu strategii rozwoju firmy:
- poznanie obiektywnej oceny kondycji firmy,
- poszerzenie swojej wiedzy o trendach w innych branżach, które mogą stanowić szansę rozwoju dla firmy,
- pomoc w zaangażowaniu zespołów, nadawaniu tonu pracy, wprowadzeniu narzędzi pozwalających lepiej ustrukturyzować wiedzę o firmie i rynku,
- okazja, by trudne, niepolityczne, jednak niezbędne dla rozwoju firmy, działania zostały wykonane cudzymi rękami.
Korzyści z opracowania i posiadania strategii rozwoju firmy.
Przygotuj analityczne uzasadnienie dla dalszych decyzji
- Zidentyfikuj i przeanalizuj kluczowe dane z systemu księgowego, dokumenty źródłowe, dane o rynku z izb gospodarczych i publikacji branżowych.
- Skup się na kluczowych zagadnieniach dotyczących strategii, wnioskuj o przyszłych trendach i tendencjach.
Określ kluczowe wyzwania
- Podczas analiz staraj się obiektywnie identyfikować prawdziwe problemy firmy, a nie tylko ich objawy i zawsze staraj się dotrzeć do źródła zmian.
- Rozważ zaangażowanie zewnętrznego eksperta, który obiektywnie oceni kondycję Twojej firmy.
Nie bój się być marzycielem
- Nie koncentruj się jedynie na porządkowaniu działalności i wskaźnikach sprzedaży.
- Przy pracy nad strategią ujawnij marzenia.
- Opracowując strategię przełóż te ambicje na konkretne sekwencje działań, a także finansowe weryfikowanie ich zasadności.
- Planując sesje strategiczne rozdziel jednak nieograniczone marzenia o przyszłości firmy, od planowania i oceny realności realizacji poszczególnych opcji.
- Pamiętaj, by każde z marzeń podlegało finansowej weryfikacji– przygotuj business case dla kluczowych opcji strategicznych.
Liczbowo określ stawiane sobie cele
- Precyzyjnie określ swoje zamierzenia. Definiuj je tak, by za rok-dwa można było jednoznacznie zmierzyć, czy udało się każdy z nich osiągnąć.
- Pamiętaj, by cele strategiczne były ambitne i mobilizujące, ale jednocześnie realne do osiągnięcia.
Określ priorytetowe działania
- Nie przeprowadzaj wszystkich działań strategicznych jednocześnie. Na etapie planowania odpowiedz sobie, które inicjatywy są priorytetowe na poszczególnych etapach wdrożenia strategii. Nadaj wybranym projektom priorytety realizacji.
- Skup się na kilku kluczowych inicjatywach i konsekwentnie je realizuj. Nie włączaj do strategii projektów, które są aktualnie finalizowane – strategia powinna kreować przyszłość, nie natomiast afirmować status quo.
Planuj racjonalnie
- W realizację projektów wdrożeniowych angażuj właściwe i kompetentne osoby.
- Nie przypisuj realizacji osobom, które poza działaniem strategicznym mają także szereg operacyjnych obowiązków.
- Pamiętaj, że tego typu oszczędność może skończyć się porażką zarówno na froncie operacyjnym i strategicznym.
- Racjonalnie rozłóż pracę w czasie i dostosuj liczbę projektów strategicznych do możliwości swojej firmy.
Przygotuj grunt
- Uporządkuj procesy w firmie, przygotuj zasoby i usystematyzuj aktualne działania.
- Oceń, które procesy mogą wstrzymywać realizację planów.
- Uwzględnij prace nad nimi w początkowej fazie wdrażania strategii.
Zaplanuj „quick-wins” i dąż do ich realizacji
- Utrzymuj motywację pracowników do realizacji zaplanowanych działań dzięki zaplanowaniu szybko odczuwalnych przez pracowników efektów.
- Określ tzw. „quick-wins” czyli takie inicjatywy ujęte w strategii, które w najkrótszym czasie poprawią sytuację przedsiębiorstwa i potwierdzą trafność przyjętej strategii.
Postaw zobowiązania sobie i innym
- Buduj zaangażowanie kluczowych pracowników w strategię.
- Zapisz pomysły w postaci konkretnych planów działań wraz z budżetami.
- Pozwól przyszłym kierownikom przygotować harmonogramy działań projektów – zapewnij sobie ich zaangażowanie.
- Planuj realistycznie by w przyszłości uniknąć opóźnień i odpowiedzialności za niewykonanie zadania w terminie.
Kreuj strategię po to, by ją realizować
- Nadaj przedsiębiorstwu odpowiednią dynamikę pracy i wdrażaj na wszystkich szczeblach płynące z samego zarządu przekonanie, że to, co właśnie zaplanowaliśmy ma sens i należy to wdrożyć, bo pomoże firmie się rozwinąć skrzydła.
- Strategię rozpisuj precyzyjnie – zawsze informuj pracowników o aktualnych planach na dany dzień, tydzień lub kwartał.
Przyjmuj strategię tylko, gdy jesteś przekonany, że obrany kierunek rozwoju jest właściwy, działania precyzyjnie zaplanowane, a ty chcesz je zrealizować.
Buduj świadomość pracowników
- Przygotuj komunikację dla nadchodzących zmian – począwszy od spotkania komunikującego strategię, aż do regularnego komunikowania osiąganych rezultatów i sukcesów.
- Powiedz każdemu z pracowników, co bezpośrednio dla niego oznacza nowa strategia firmy i jaką rolę w jej budowaniu będzie pełnił.
- Unikaj ogólników.
Zarządzaj projektami w sposób konsekwentny
- Precyzyjnie definiuj i monitoruj harmonogram projektowy.
- Określ zakres projektu i spodziewane rezultaty.
- Racjonalnie alokuj zasoby niezbędne do osiągnięcia celów projektu.
- Podstawowe zasady zarządzania portfelem projektów dostosuj do możliwości.
- Określ zasady regularnych spotkań statusowych – ustal zespół stanowiący komitet sterujący i podejmujący strategiczne decyzje.
- Wymagaj raportowania osiąganych rezultatów, na bieżąco analizuj ryzyka projektowe i przestrzegaj czasu w jakim pracownicy są dedykowani do realizacji projektu strategicznego (nie powierzaj im w tym czasie innych zadań).
Zarządzaj rozsądnie
- Nie ingeruj w operacyjne działania, o ile nie jest to bezwzględnie konieczne.
- Monitoruj postępy podczas spotkań zamiast codziennej kontroli.
- Nie narzucaj gotowych rozwiązań – pozwól kierownikom ustalić własne sposoby radzenia z problemami, pozwól im się wykazać.
Monitoruj strategię i poddawaj ją nieustannej konfrontacji z otoczeniem
- Bądź świadomy, że strategia to nie sztywny plan na najbliższe klika lat, a rynek ulega nieustannym zmianom. Kierunek rozwoju firmy powinien być nakreślany w horyzoncie kilkuletnim, jednak wszystkie zaplanowane cele nieustannie konfrontowane z uwarunkowaniami otoczenia biznesowego.
- Ustal kto i jak często będzie będzie regularnie monitorował kluczowe parametry otoczenia.
Przynajmniej co pół roku staraj się poświęcić spotkać nie zespołu strategicznego na przegląd uwarunkowań otoczenia i ewentualną aktualizację strategii.
Działaj metodycznie
- Nie ulegaj chwilowym impulsom i nie zmieniaj postawionych sobie priorytetów strategicznych.
- Nie rezygnuj jeśli od razu nie widać konkretnych rezultatów przyjętej strategii, myśl długofalowo.
- Zaplanuj jednak w strategii działania tak, by regularnie obrazowały rezultaty, dzięki temu utrzymasz motywację i konsekwentnie zrealizujesz zaplanowane działania.
Źródło: PARP, 20 przykazań strategicznych.
Pomagamy w podejmowaniu racjonalnych decyzji inwestycyjnych. Opracowujemy wnioski o dofinansowanie, biznes plany oraz strategię. Zapytaj o naszą ofertę: tel.: +48 783 366 476, e-mail: poczta@resulto.pl
Wszelkie prawa do artykułu posiada Resulto Sp. z o.o. Kopiowanie i wykorzystanie fragmentów tekstu dozwolone jedynie pod warunkiem podania źródła.