Wycena wartości intelektualnych (patentów, know-how, technologii itp.) zależy od bardzo wielu czynników i niuansów. Generalnie wycena (w przypadku wycen dochodowych) zasadza się na kalkulacji przyszłych korzyści ekonomicznych ocenianych zwykle przez pryzmat zdyskontowanych, wolnych przepływów finansowych. W obecnej praktyce gospodarczej (duża dynamika zmian, szybkie pojawianie się nowych rozwiązań) przygotowanie wiarygodnej prognozy wymaga głębokiej wiedzy eksperckiej i wyczucia/rozumienia rynku. Duże znaczenie mają warunki wyjściowe i umowne. Warto uwzględnić skutki (legalnych i nielegalnych) potencjalnych działań konkurencji.
Jak dokonać wyceny własności intelektualnej?
.
Metoda wyceny wartości intelektualnych stosowana przez ekspertów Resulto bazuje na szczegółowej identyfikacji i analizie zarówno sytuacji wyjściowej, prognozowanych zmian oraz szans i zagrożeń. W praktyce wykorzystujemy w przedmiotowej analizie dalece rozbudowany kwestionariusz pytań – swego rodzaju check listę. Poniżej prezentujemy jej fragmenty.
Lista pytań zwykle zadawanych w ramach prac przygotowawczych do określenia wartości własności intelektualnej
-
Jakie korzyści przynosi własność intelektualna dla nabywcy / licencjobiorcy?
- Czy umowa własności intelektualnej zezwala kupującemu / licencjobiorcy na:
- Generowanie przychodów finansowych w przyszłości?
- Tworzenie, utrzymanie lub zwiększenie przepływu środków pieniężnych?
- ………………………..
- Czy sprzedający / licencjodawca dostarczy:
- pomoc techniczną?
- pomoc w kontroli jakości?
- ……………………….
- Jeśli istnieją już czynne licencje, to czy kupujący oczekuje, że nadal otrzymywać będzie przychody generowane przez istniejące licencje?
- …………………………………
- Czy umowa własności intelektualnej zezwala kupującemu / licencjobiorcy na:
-
Jakie korzyści kupujący / licencjobiorca wnosi do biznesu sprzedawcy / licencjodawcy?
- Czy kupujący / licencjodawca uzyskuje:
- Komplementarny produkt?
- Sprzedażowe i marketingowe doświadczenie?
- ……………………….
- Czy kupujący / licencjodawca uzyskuje:
-
Charakter i siła prawa własności intelektualnej
- Czy prawo własności intelektualnej jest na wczesnym etapie rozwoju / na etapie blisko komercjalizacji / na etapie komercjalizacji (na rynku)?
- Czy prawo własności intelektualnej daje właścicielowi monopol (podobnie jak w przypadku patentów, znaków towarowych i zarejestrowanych wzorów) czy tylko prawo/ochronę przed kopiowaniem?
- Czy prawo własności intelektualnej daje właścicielowi szeroki (obszerny) monopol?
- ……………………………….
-
Potencjalny rynek
- Czy istnieje rynek produktów chronionych przez prawa własności intelektualnej?
- Jaka jest natura/charakter tego rynku?
- Jaki jest rozmiar tego rynku?
- ………………………………
-
Konkurencja
- Czy prawo własności intelektualnej tworzy barierę dla konkurentów?
- Czy konkurenci mogą łatwo pracować/prowadzić badania wokół prawa własności intelektualnej?
- Jak długo potrwa praca wokół prawa własności intelektualnej do uzyskania konkurencyjnego rezultatu?
- …………………………….
-
Dalszy rozwój i inwestycja
- Ile pieniędzy kupujący / licencjobiorca muszą wydać aby produkt był gotowy do komercjalizacji (obrotu i przyciągnięcia klientów)?
- Ile czasu kupujący / licencjobiorca muszą mieć aby produkt był gotowy do komercjalizacji (obrotu i przyciągnięcia klientów)?
- ………………………
-
Okres ekonomicznej użyteczności prawa własności intelektualnej
- Jak jest prawdopodobna technologiczna zmiana, która spowoduje, że produkt będzie przestarzały?
- Jakie są prawdopodobne zmiany w ustawodawstwie, powodujące, że produkt będzie nieużyteczny?
- ……………………..
-
Stanowisko/pozycja stron
- Czy kupujący / licencjobiorca posiada umiejętności, technologię, geograficzną lub rynkową obecność lub finansowe zasoby, które pomogą wykorzystać prawa własności intelektualnej do wprowadzania do obrotu szybko, z powodzeniem i zdystansować konkurentów?
- Czy kupujący / licencjobiorca potrzebuje kupić już istniejące prawa własności intelektualnej lub dodatkową wiedzę/doradztwo, aby w pełni skorzystać z prawa własności intelektualnej?
- …………………………..
-
Struktura płatności
- Czy sprzedawca / licencjodawca nalega na płatność góry?
- Czy sprzedawca / licencjodawca jest przygotowany, żeby dzielić się ryzykiem poprzez udział w zysku (opłatę proporcjonalną do sukcesu)?
- ………………………….
Co to jest własność intelektualna? Definicja
Jak chronić własność intelektualną i przemysłową?
Metody wyceny własności intelektualnej (patentów, know-how, technologii itp.)