Outsourcing jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem to wciąż pewne novum dla polskich przedsiębiorców, którzy od lat starają się zarządzać swoimi firmami zgodnie z maksymą „być sobie sterem, żeglarzem i okrętem”. Praktyka pokazuje jednak, że bycie sterem, żeglarzem i okrętem nie zawsze jest opłacalne. Wykorzystując outsourcing w zarządzeniu firmą możemy poprawić wyniki finansowe przedsiębiorstwa, jednocześnie podnosząc własne zarobki. Jak to działa?
Zgodnie z jedną z definicji mianem outsourcingu określa się lokowanie pewnych zasobów lub funkcji organizacji poza jej strukturami, w celu poprawy jej funkcjonowania. W ujęciu praktycznym outsourcing jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem zakłada lokowanie na zewnątrz (tj. poza strukturą firmy) określonych funkcji zarządzania, a w rezultacie poprawę ich efektywności. Najprostszym przykładem outsourcingu w zarządzaniu firmą jest współpraca z zewnętrznym biurem rachunkowym, dzięki której nie musimy angażować zasobów firmy do obsługi spraw księgowo-rachunkowych i kadrowo-płacowych. Uwolnione w ten sposób zasoby mogą być wykorzystywane do obsługi procesów produkcyjnych, działań marketingowych czy obsługi klienta. To jedna z największych korzyści tak realizowanego zarządzania firmą, niezależnie od tego czy jest to działalność produkcyjna, handlowa czy usługowa.
Komu zlecić zarządzanie przedsiębiorstwem na zasadach outsourcingu?
Outsourcing w zarządzaniu firmą może przyjmować wiele różnych form – od współpracy z konkretnym specjalistą w danej dziedzinie, aż po współpracę z firmą specjalizującą się w świadczeniu zróżnicowanych usług wspierających. Forma oraz zakres outsourcingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem każdorazowo powinny być dostosowane do specyfiki oraz potrzeb konkretnego biznesu i realizowane w taki sposób, aby przynosić Klientowi jak największe korzyści.
Z jakich form outsourcingu w zarządzaniu polscy przedsiębiorcy korzystają najchętniej?
Najpopularniejszą formą outsourcingu z pewnością jest wspomniana wcześniej współpraca z biurami rachunkowymi i księgowymi. Nie jest to jednak przejaw outsourcingu w zarządzaniu firmą sensu stricte. W tym zakresie polscy przedsiębiorcy chętnie korzystają z pomocy w obszarze zarządzania finansami firmy, budowania strategii firmy, budowania i doskonalenia systemu controllingu oraz obsługi szerokorozumianej dokumentacji organizacyjnej. Wszystkie powyższe aspekty outsourcingu jako metody zarządzania przedsiębiorstwem pozwalają na szybkie i efektywne rozwiązywanie problemów, przy jednoczesnym usprawnianiu procesów organizacyjnych w ramach poszczególnych obszarów zarządzania firmą.