Beneficjenci po złożeniu wniosku dotacyjnego oraz podpisaniu umowy o dofinansowanie są dopiero na początku drogi w „fizycznym” pozyskaniu dotacji. Czeka ich szereg biurokratycznej pracy – czyli rozliczenie dotacji. Niektóre projekty są łatwiejsze do rozliczania, inne trudniejsze. Biorąc pod uwagę, że w latach 2014-2020 zamiast uprościć procedury (takie były założenia) skomplikowano je jeszcze bardziej (stan na 2016), trzeba być bardzo cierpliwym i skrupulatnym. W każdym projekcie procedura rozliczenia składa się z kilku etapów. Ten artykuł będzie traktował o jednym z etapów – kontroli projektu.
.
⇒ Znajdź odpowiednią dotacje dla siebie i firmy (tabelka) ⇐
.
Czytaj o rozliczaniu projektu i pozostałych jego etapach
Rozliczanie projektu – kontrola projektu
Beneficjenci realizujący projekty w ramach środków europejskich mają obowiązek przestrzegania zasad prawości, obiektywności, odpowiedzialności i uczciwości. Każdy projekt jest poddawany kontroli.
Zakres kontroli
Przede wszystkim sprawdzane jest:
- czy spełnione są założenia opisane we wniosku o dofinansowanie
- czy projekt jest realizowany terminowo
- czy osiągnięto efekty, do których Beneficjent się zobligował
- czy operacje finansowe i księgowe są „czytelne” i prowadzone z odrębnego konta oraz w ramach odrębnej dokumentacji księgowej
- czy nie dokonano niedozwolonych zmian
- czy przeprowadzono prawidłową procedurę zakupów oraz promocji projektu
- oraz poprawność całej dokumentacji projektowej (którą należy archiwizować i udostępnić kontrolerom):
- dokumenty finansowe:
- faktury, dowody zapłaty – potwierdzenia przelewów, wyciągi bankowe, rachunki, noty księgowe, potwierdzenia odbioru zakupionych rzeczy, raporty kasowe, dowody KP i KW, listy płac, zawarte umowy, dodatkowo sprawdzana jest polityka rachunkowości i ewidencja księgowa wraz z zestawieniem obrotów i sald, ewidencją środków trwałych, czy księgami inwentarzowymi
- dokumenty dot. zgodności z politykami wspólnotowymi:
- ogłoszenia o naborze na wolne stanowiska pracy
- umowy o pracę
- certyfikaty środowiskowe
- dokumenty dot. zachowania procedur ustawy Pzp lub zasad konkurencyjności, np.:
- proces szacowania wartości zamówienia
- upublicznienie zapytań ofertowych
- uzasadnienie wyboru
- raport z udzielonego zamówienia
- treść umowy
- kontrolerzy mogą również sprawdzić zgodność zakupów z opisem we wniosku
- dokumenty dot. wskaźników produktów/rezultatów, np.:
- umowa i faktura zakupu środków trwałych przewidzianych w projekcie
- umowy i bieżące dokumenty potwierdzające deklarowane zwiększenie zatrudnienia
- umowy potwierdzające nawiązanie współpracy z innymi podmiotami, wskazanymi we wniosku o dofinansowanie
- uzyskane certyfikaty
- kontrolerzy sprawdzają również zachowanie zasad informacji i promocji projektów
- czyli oznakowanie dokumentacji, miejsca realizacji i kupowanego sprzętu (jeśli dotyczy).
- dokumenty finansowe:
Ile kontroli czeka Beneficjenta?
- nie można określić liczby kontroli, które zostaną przeprowadzone dla danego beneficjenta
- zależy to od projektu i sposobu jego realizacji
- pewnym jest, że każdy Beneficjent przejdzie co najmniej 1 kontrolę – na zakończenie realizacji projektu
- jednak mogą być one również przeprowadzane w trakcie realizacji, na zakończenie oraz w trakcie okresu trwałości projektu
Typy kontroli
- kontrola wniosków o płatność – przede wszystkim chodzi o sprawdzenie, czy zakupy w projekcie zostały przeprowadzone w odpowiedni sposób, czy zakupy dotyczą wydatków kwalifikowalnych
- kontrola w siedzibie lub miejscu realizacji projektu – sprawdzenie dokumentacji oraz zakresu rzeczowego
- w trakcie realizacji
- na zakończenie
- po zakończeniu (w okresie trwałości projektu)
- kontrola krzyżowa – w sytuacji realizowania co najmniej 2 projektów, również gdy realizowałeś projekty w poprzedniej perspektywie unijnej, chodzi przede wszystkim o spraawdzenie braku podwójnego finansowania
- kontrola końcowa – sprawdzenie całej dokumentacji, dochowania procedur i obowiązków
- kontrola w okresie trwałości – sprawdzenie, czy w projekcie nie zaszły zasadnicze, niedozwolone zmiany wpływające na jego charakter, cele i efekty
- pozostałe kontrole – prowadzone np. przez:
- Najwyższą Izbę Kontroli
- Komisję Europejską
- Urząd Kontroli Skarbowej
- Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i inne podmioty.
Termin kontroli
- Beneficjenci są informowani o kontroli pisemnie
- z kilkudniowym wyprzedzeniem
- dodatkowo terminy kontroli są zapisane w rocznych planach kontroli
- Beneficjenci nie są informowani o kontrolach doraźnych
- lub są informowani z bardzo krótkim wyprzedzeniem
Informacja pokontrolna
- informacja pokontrolna – dokument, który jest tworzony po każdej kontroli
- jeśli Beneficjent ma uwagi do tego dokumentu – może wnieść swoje uwagi w terminie 14 dni od momentu otrzymania
- w razie nieprawidłowości, Beneficjent otrzyma zalecenia i termin ich wykonania
- kontrola może skutkować obniżeniem lub utratą dofinansowania
Poradniki i instrukcje dotyczące rozliczenia dotacji znajdują się na stronach instytucji prowadzących nabór wniosków w danym programie.
Pomagamy w pozyskiwaniu i rozliczaniu dotacji unijnych oraz podejmowaniu racjonalnych decyzji inwestycyjnych. Zapytaj o naszą ofertę: tel.: +48 783 366 476, e-mail: poczta@resulto.pl
Wszelkie prawa do artykułu posiada Resulto Sp. z o.o. Kopiowanie i wykorzystanie fragmentów tekstu dozwolone jedynie pod warunkiem podania źródła.
.