Wbrew obiegowej opinii o zasadniczej roli w gospodarce globalnych korporacji, to małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) stanowią podstawę współczesnych gospodarek europejskich. W Polsce jest zarejestrowanych ponad 3,5 miliona małych i średnich przedsiębiorstw, co stanowi ponad 99% wszystkich zarejestrowanych firm. MSP zapewniają około 67% miejsc pracy oraz tworzą około 49% PKB. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) napotykają różne bariery rozwojowe i sytuacje kryzysowe. Jak zatem zarządzać małą firmą w kryzysie?
.
⇒ Znajdź odpowiednią dotacje dla siebie i firmy (tabelka) ⇐
Poznaj swoje wyniki, aby działać efektywniej – Zarządzanie w kryzysie
Spośród głównych barier najczęściej występują trzy:
- bariery rynkowe i otoczenia, wiążące się z problemami wynikającymi zarówno z ogólnej sytuacji gospodarczej jak i zmian natężenia konkurencji
- problemy zarządzania, wynikające z niewystarczającej wiedzy i umiejętności przedsiębiorców oraz kadry zarządzającej
- bariery finansowe.
Problemy zarządcze mają różnorodny charakter. Jedną z częstych słabości krajowych MSP są bardzo niedoskonałe systemy ewidencyjne i raportowe. Przedsiębiorstwa, które wyrosły z mikrofirm (jednoosobowych działalności), a obecnie zatrudniają dwadzieścia i więcej osób przy obrotach rocznych przekraczających 1 milion złotych, po prostu często nie wiedzą, które z ich aktywności gospodarczych są rentowne, a które przynoszą straty. Zarządzający zwykle nie wiedzą, jakie rzeczywiście marże generują (na poszczególnych grupach asortymentu lub typach Klientów) – w konsekwencji zarządzanie takim przedsiębiorstwem w większym stopniu bazuje na intuicji właściciela niż na realnych danych, które niewykorzystane często obrastają „kurzem” w firmowych systemach komputerowych. MSP konkurują na rynku zwykle z dużymi firmami, których doskonałe systemy raportowe zwykle skutecznie pomagają podejmować świadome decyzje gospodarcze.
Decyzje operacyjne dotyczące bliskiej przyszłości jak i decyzje o charakterze strategicznym (choć w tym przypadku często intuicja biznesowa i wyczucie rynku kadry zarządzającej jest kluczowe) zawsze warto oprzeć na realnych danych, a nie na wyobrażeniach i opiniach. Brak przejrzystych i szybkich informacji o wynikach prowadzonej działalności prowadzi do błędnego rozpoznania przyczyn sukcesu bądź porażki, czego skutkiem są błędne decyzje i pogorszenie wyników firmy.
Mało sprzyjające otoczenie ogólnogospodarcze (w niektórych branżach wręcz kryzysowe) motywuje przedsiębiorców do wzmożonych działań obliczonych na podtrzymanie bądź poprawę rentowności. Pełna wiedza o własnym biznesie jest nieodzownie potrzebna przed podjęciem poważnych decyzji.
.
Przeanalizuj stan obecny
Typowe małe przedsiębiorstwo nie posiada własnej kadry finansowej. Finansami zarządza szef będący zwykle jednocześnie właścicielem. Szef ma u boku księgową lub korzysta z usług zewnętrznego biura rachunkowego. Właściciel zna się doskonale na działalności operacyjnej firmy, ale zarządzania firmą uczył się zwykle w praktyce prowadzonej działalności, więc brakuje mu wiedzy specjalistycznej z zakresu analiz i zarządzania finansami. Służby księgowe najczęściej stosują plany kont dostosowane do wymogów ustawy o rachunkowości i przepisów podatkowych a nie potrzeb zarządczych. Uszczegółowienie planu kont poprzez dodanie kont analitycznych nie jest w interesie biur rachunkowych, bo dokłada im pracy. Często Kierownik pytający o dane analityczne i raporty słyszy „Szefie, nie da się”.
Jeżeli w firmie istnieje system tzw. produkcyjny (wykorzystywany do ewidencji zamówień, stanów magazynowych, czasami fakturowania), to wykorzystywany jest tylko w swojej podstawowej roli. Bardzo rzadko ta kopalnia wiedzy o Klientach i kosztach jest poprawnie wykorzystywana. Skutkiem czego informacja nie wspiera decyzji zarządczych. Wykorzystanie firmowych baz danych (nierzadko przechowywanych w wielu osobnych plikach) często jest bardzo proste i nie generuje znaczących kosztów. Zwykle wystarczy analiza stanu obecnego oraz wykorzystanie powszechnie dostępnych narzędzi takich jak arkusze kalkulacyjne i bazy danych do wygenerowania pogłębionych raportów, które odkrywają często cenne informacje przed zainteresowanymi oczami właściciela. Drobne modyfikacje planu kont i zasad ewidencji zdarzeń gospodarczych pozwalają znaczenie podnieść użyteczność zwykłych programów księgowych.
Opracowujemy wnioski o dofinansowanie, biznes plany oraz przeprowadzamy audyt możliwości dotacyjnych. Zapytaj o naszą ofertę:
tel.: +48 783 366 476, e-mail: poczta@resulto.pl
Wszelkie prawa do artykułu posiada Resulto Sp. z o.o. Kopiowanie i wykorzystanie fragmentów tekstu dozwolone jedynie pod warunkiem podania źródła.